Teeme ära talgud Keri saarel

Talgupäevade tagasitulek Keri saarel: üllatused ja saavutused nelja-aastase vaheaja järel

Autor: Mari West

Eelmised Keri Teeme ära talgud olid aastal 2019. See oli neli aastat tagasi. Vahepeal oli koroona ja muud asjad. Nüüd tuli jälle tahtmine talgud korraldada. Seekord võttis suurema korraldamise enda peale saarevaht Aivo Normak. Varasemalt on talgujuht Naabri-Kati olnud, kes ka seekordsed talgud registreeris. Ülejäänud meeskond oli Peep, Katerin ja mina. Kogu talgute korraldamiseks pidasime kaks koosolekut ja palju palju vestlusi meie ühises grupis. Kõige tähtsamad arutluspunktid olid tööd ja transport. Kuna Prangli postipaat Helge on kuivale tõmmatud ja karjääri lõpetanud, siis oli meil vaja välja mõelda alternatiivsed transpordivõimalused. Korra oli ka laual Wrangö tellimine Kerile. Lõpuks aitas meid Prangli saarevanem Raimond hädast välja ja tuli Keri laevastikule appi. Raimondil toimusid Pranglis ka talgud, aga ta oli meid juba varakult endale lubanud. Viimsi vald aitas meil osad talgukulud katta. Suur tänu Aivole, kes toetuse välja ajas ja härra Ilissonile, kes toetuse kinnitas. Saime Viimsist ka kindaid ja prügikotte. Viimased olid nelja aastaga juba otsa saanud. Kuna tahtsime ühe talgutööna terrassi lauad ära vahetada, just need, mis olid endised voodrilauad, siis oli vaja materjal enne saarele saata. Selleks saime abi Arunas Bugalt, kes korraldab tuletorni renoveerimist. Tema aitas materjali saarde.

Viimasel õhtul enne talguid hüppas üks perekond haigestumise tõttu alt ära ja tahtsime neile asendused leida. Õnneks on Keri saar selline koht, kuhu paljud tahavad tulla ja kohtade täitmine polnud mingi vaev. Hommikul, paate komplekteerides, saime siiski minu paadi kasutamata jätta, sest rahvas mahtus kolme aluse peale ära. Oleksingi merel nende 150 kuni 250 hj paatide kõrval häbisse jäänud. Ühe suure tööna oli meil plaanis hotelli ahi ära lõhkuda, mille uus mudel Salzburg M II on juba eelmisest aastast saarel ootel. Kuna renoveerijad elavad hotellitoas ja endiselt kütavad ahju, siis leppisime Arunasega kokku, et nad lammutavad kütteperioodi lõppedes ise ahju ära. Küll aga oli mul kindel soov ka korsten ära osta ja saarele saada. Korsten läks enne ka pulbervärvimisse. Sain kõik jupid reedel kätte. Peep läks suurema osaga korstnast juba reede õhtul saarde ja tuli laupäeva hommikuks tühja paadiga talgulistele järele. Ja ta ei jäänud hiljaks. Laupäeval õnnistati meid ilusa ilmaga. Mina smugeldasin ennast Raimondi paati, sest seal on hea soe. Väga uhke oli kolmekesi rivis Keri poole kihutada. Mulle tundus, et läks isegi omamoodi võistluseks.

Alguses kogunesime maja ette ja Aivo pidas kõne ning kõik said endale tööotsa kätte. Lõpuks anti sõna Peebule, kes tegi ka inimestele saare ekskursiooni. Minul oli Peebu sõbra Lehoga juba eelnevalt kokku lepitud, et meie läheme kultuuritoa põrandaliiste paigaldama. Kuna Leho on korduvalt Keril käinud, siis temal polnud ekskursiooni vaja. Ta ütles, et kui ajaloos vahepeal midagi muutunud ei ole, siis ta ei pea osalema. Tal oli naelapüss kaasas ja ma teadsin, et koha peal on kompressor olemas, mis on vanast külmkapi kompressorist ehitatud. Janek ütles mulle, et selle kasutamiseks on generaatorit ka vaja. Me siis hakkasime seda ühendama ja tuli välja, et sellele on väga võimsat generaatorit vaja, mida saarel olemaski pole. Oli mõte ehitajate käest küsida, aga me ei tahtnud püha üritust kompromiteerida ja pidime plaani ümber mängima.

Andsime esteetikas järele ja leppisime kruvidega. Tegelikult on see ikkagi hea, sest liistu taha jäid juhtmed, mida võib aeg-ajalt vaja minna lahti võtta ja kruvi on natuke lihtsam lahti keerata, kui hakata naelaga liistu lahti kangutama. Sain veel reede õhtul naabrimehe käest ülafreesi, millega liistu sisse kaablile ruumi teha.

Keegi hea saarevaht oli väga jämeda elektrijuhtme sinna pannud. Lehol töö lendas käes. Ta teadis täpselt, kuidas ja mida teha. Idapoolset seina puurides tuli välja, et see on päris niiske. Puurides isegi ei tolmanud. Välisseinad olid muidu tugevad, aga sisesein oli päris pude. Kui meil hakkas enam-vähem kõik valmis saama, siis tuli välja, et liistu tuleb natukene puudu. See oli mulle suureks üllatuseks. Tegelikult järele mõeldes isegi ei olnud, sest matemaatika pole minu tugevaim külg. Siis sain Leholt teada, et kõiki matejale ostetakse alati 10% varuga.

Kui ma terrassilaudu tellisin, siis võtsin ühe laua lisaks. Oli vaja 28, aga mina tellisin 29. Arvasin, et sellest peaks piisama. Kui mehed hakkasid terrassi panema, siis tuli välja, et saarele on jõudnud ainult 25 lauda. Õnneks sai suurtematest juppidest kokku. Voodrilaud oli päris pehme. Uus terrassilaud sai valitud selle osa järgi, mis oli juba varasemalt tehtud. Terrassiga toimetas kolm meest. Üks nendest oli soomlane, kes jõudis ennast veel eelneval ööl registreerida. Voodrilauad veeti sauna juurde. Nendega saab kütta. Alumised talad olid ka natuke juba mädad, aga mehed määrisid neid ja äkki sai asi paremaks.

Grill ja kraanikauss oli vaja eest ära liigutada. Terrass sai ilusti enne lõunasööki valmis. Meil oli lõuna nimelt väga hiljaks jäetud, et saaks võimalikult kaua tööd teha. See kogemus on meil varasemalt olemas, et peale lõunat enam suuremat sorti töötegemiseks ei lähe.

Kolm kena neidu pesid kõik aknad ära. Sai isegi Janekile kõne tehtud, kas on tema tubadele sisepesu vaja. See tellimus ei tulnud läbi. Naistel oli kõvasti turnimist nii sees kui väljas. Kui algul oli mõte, et nad lähevad peale aknapesu sauna koristama, siis tegelikkus oli see, et kogu päev läkski ainult akendele. Sauna komando komplekteerus ise. Selle aasta talgute teema oli ka saunade korrastamine. Noored sõelusid kõik naelad tuha seest välja ja pakkisid korralikult ära, et kellegi paat katki ei läheks. Samuti korjas saunapande saare pealt prahti. Leiti palju klaasikilde, mille nad ettevaatlikult ära pakkisid. Aivo ja talguline Siim liigutasid välikäimla ära. See jäi ehitustsooni sisse. Nad kinnitasid kemmergu kuuri külge, sest see on meil suure tuulega ümber lennanud. Seda ei tohiks enam juhtuda. Ka kemmergu pool kärgkatust on tuulega minema lennanud. Seda ei jõudnud korda teha.

Katerin leidis endale kaks rohenäppudest sõpra, kellega sai peenrad üle käidud, uued seemned ja lilled külvatud. Suve poole oleks veel plaanis mõni peenar teha. Lilled teevad saare ilusaks. Tõime ka suure koti turvast, millega peenraid täita.

Peep asjatas jullaga. Vahetas mootrijala õli ära ja käis Simoni ja Loviisaga Keri saba peal proovisõitu tegemas. Julla sai paadikuuri valmis pandud. Nad tuvastasid paadi põhjas väikese lekke. Vist on ahtri piigardi korgi tihend kadunud või pilsi kork.Lühemaid sõite saab ikka teha, aga Pranglile minnes peaks hauskar kaasas olema. Naabri-Kati keetis meile talgusuppi. Veel olid nad Aivoga kilo küpsist muretsenud, millest umbes 950 g alles jäi. Palusin Arunasel ehitajatele edasi öelda, et nad kõik ära sööks.

Kokkuvõtteks võib öelda, et kõik õnnestus imeliselt. Inimesed ei pidanud ülemäära tööd rügama. Jäi aega ka molutamiseks ja saare nautimiseks. Meil on juba nii suur ürituste korraldamise kogemus, et see väike talgupäev oli meie jaoks pigem lihtne. Kui me Eestisse tagasi sõitsime, siis mõtlesin, et selliseid talguid võiks lausa tihedamini korraldada. Nii palju saab ikkagi tehtud ja teha seal on.

Pildid on pärit Aivo, Peebu, Naabri-Kati, Katerini ja minu telefonidest.